Kuidas valida mootoriõli ?

Kuidas valida mootoriõli ?

Autole mootoriõli valimisel peab kõigepealt lähtuma sõidukitootja tehnilistest nõuetest. Nõuded on kirjas auto tehnilises dokumentatsioonis ja kasutusjuhendis.

Määrdeõlidel on erinevad kvaliteediklassid:

  1. Euroopa autotootjate assotsiatsiooni - ACEA

  2. Ameerika naftainstituudi – API

  3. Autotootjate litsentsid, näiteks PSA (Citroen – Peugeot) B71 2290 jne.

Õlide kategooriad ja kvaliteediklassid

ACEA õlide kategooriad on:

  1. A – bensiinimootorite õlid (näiteks: A1, A2, A3, A5)

  2. B – sõiduautode ja tarbesõidukite diisel mootorite õlid (näiteks: B1; B3; B4; B5)

  3. C – katalüsaatoriga autode mootorite õlid (näiteks: C1, C2, C3, C4)

  4. E – rasketehnika õlid (näiteks E4, E6; E7, E9)

API kvaliteediklassid on:

  1. S - bensiinimootorite õlid (näiteks SJ, SL, SM)

  2. C- diiselmootorite õlid (näiteks CD, CF, CF-4, CJ-4)

Mida tagapool teine täht tähestiku järjekorras asub, seda kõrgema kvaliteediklassiga õliga on tegemist.

Viskuoossusklassid (viskoossus – vedelike omadus takistada oma osakeste liikumist üksteise suhtes, tekib sisehõõrdumisest, ehk lihtsamalt voolavus) SAE (Society of Automotive Engineers) näitavad õli „paksust“ ja temperatuuri taluvust, kuid ei ole otseselt seotud õli kvaliteediga.

Näiteks kanistril toodud numbrid 0W – 30, 5W – 40. Esimene number, mille tavaliselt järgneb W - täht (Winter), näitab õli voolavust madalatel temperatuuridel ehk külmakindlust või siis teisiti öeldes talvist viskuoosust. Teine number näitab õli võimet säilitada piisav „paksus“ ka kõrgetel temperatuuridel ehk niinimetatud suvist viskoosust. Numbrikombinatsioon, mis on kokku kirjutatud, näitab, et tegemist on multiviskoosse- ehk aastaringselt kasutatava õliga.

Keskonnasäästlikus

Tänu Euroopa Liidu keskkonna heitnormide Euro 4, täna juba Euro 5, on viimase viie – kuue aastaga toimunud hüppeline areng automootorite tehnoloogias.Heitnormide täitmiseks on mootoritootjad võtnud kasutusele väga erinevaid heitgaaside järeltöötluse tehnoloogiaid, nagu TWC (kolmesüsteemne katalüsaator), SCR (heitgaaside puhastamise selektiivne süsteem), DPF (diiselmootori tahmaosakeste filter) ning neid süsteeme omavahel kombineerides on saavutatud mootoritele vajalikud nõuetekohased heitenormid. Õlitootjad on arendanud välja uued baasõlid ja lisandkomponendid, mis täidavad moototitootjate nõudeid ja tagavad heitgaasi järeltöötlussüsteemide maksimaalse efektiivsuse.

Tahmafiltrid

Tahmafiltrid lubavad vaid väga väikest fosfori, väävli ja sulfaattuha kogust mootoriõlis. Mittesobiliku õli kasutamisel filter ummistub. Selle asendamine on seotud tuhandetesse eurodesse ulatuva kulutusega. Spetsiaalselt kaasaegsetele tahmafiltriga ja kolmsüsteemse katalüsaatoriga mootoritele arendatud määrdeaineid tuntakse low – või mid – SAPS (väikse kuni keskmise sulfaadttuha-, fosfori- ja väävlisisaldusega) õlidena. ACEA mootoriõlide klassifikatsioonis defineeriti sellised õlid esmakordselt 2004 aastal eraldi ACEA C – klassina.

Samuti on viimastel aastatel üha enam kerkinud tarbijate ja sõidukitootjate fookusesse kütusesäästmise teema ja seega määrdeainete mõju mootori sisehõõrdumise vähendamisele. ACEA C klassi õlid võimaldavadki väiksemat kütusekulu. Tähelepanu tuleb pöörata sellele, et neid saab kasutada ainult mootorites, mis on spetsiaalselt loodud nende õlide kasutamiseks. Autoomanikele soovitame mootoriõli valikul usaldada profesionaalseid teenindajaid kes alati pakuvad Teie autole õli vastavalt auto tootja ettekirjutusele, omades selleks väljaõpet ja spetsiaalseid õlide sobivus tabeleid vastavalt automarkidele.